9. marts 2015

Dag 2: Tøsens Tavse Taske

Dagen startede kl. 7:30, for nogens vedkommende stod den på bad, andre sov videre til kl. 8, hvor der blev serveret morgenmad. Morgenmaden var bedre end forventet, da der bl.a. blev serveret både varm kakao og roulade. I følge tolken, der var med os på restauranten om aftenen, er det meget normalt at italienerne spiser sukker-holdige ting om morgenen/formiddagen.

Efter morgenmaden gik turen til Mercato Centrale, som er et stort marked, svarende til Torvehallerne i København. Vores opgave gik ud på at interviewe italienerne om hvad god/sund mad i Italien er. Det viste sig hurtigt at der var en stor sprogbarriere, da størstedelen af italienerne ikke var sspecielt gode til engelsk. Dette viste sig bl.a. da de svarede "pasta" og gestikulerede voldsomt mod den nærmeste pose pasta, når de ikke helt forstod hvad vi sourgte om. Sprogbarrieren var dog størst i forhold til de ældre italienere, som oftest ikke kunne et ord engelsk. Dette skyldes højst sandsynligt, at der aldrig rigtig har været den store tradition for at rejse til udlandet. De sidste par år er de unge italienere dog begyndt at rejse mere ud i verden, hvilket har stillet større krav til deres sprogkundskaber. Ligesom i alle andre lande, er dette et resultat at globaliseringen og den øgede brug/adgang til internet og sociale medier.

Efter markedet afholdte vi siesta, hvor vi fandt et sted at spise frokost, og tog en morfar på hotellet. Eftermiddagen stod først på et undervisningsfoløb, som var en form for marfia-leg, hvor vi fik en bedre forståelse for, hvordan samfundsstrukturen og klientsystemet fungerede i rennæssancen. Under legen havde vi åbenbart haft uventede, og i den grad uvelkomne, gæster, som havde taget en bæltetaske m. Pung og mobil, som havde befundet sig i blandt os. Der var ikke nogen af os, der havde set nogen komme eller gå fra trappen, hvor vi legede, så vi vidste ikke hvornår eller hvordan tasken var forsvundet.
Eleven og en af lærerne gik derpå over på politistationen for at anmelde tyveriet. De mødte der real life "good cop" og "bad cop" (For at sige det på godt gammelt dansk.). På trods af den slående lighed mellem dem og en cliché amerikansk film var de ikke til megen hjælp.

I mens gik resten af klassen og den anden lærer over på restauranten, hvor vi skulle have vores lyn-kursus i italiensk madkultur. Alle var enige om, at der nok bør inversteres i bedere isolering af huset, da de fleste frøs alle 5 timer, vi var der. Der var dog stor enighed om at maden var god (til den interesserede læser, får vi opskrifterne tilsendt, så vi kan lave maden der hjemme.).

Klokken er 22.08 og vi siger godnat fra værelse 1.

Kirstine, Clara, Sallie og Charlie

PS. Der går rygter om, at den nyindkøbte pung (erstatningen for den stjálende), er meget vellidt hos den bestjålede elev.